Mit mutat meg az inzulin index?

A glikémiás index és glikémiás terhelés elég sok egészségesen étkező vagy cukorbeteg és inzulinrezisztens ember számára ismert mutatószám, de vajon mi az az inzulin index?


A cukorbeteg és inzulinrezisztens étrendben kiemelkedő fontossággal bír a szénhidrátbevitelre való odafigyelés, mivel elsősorban ez van hatással az inzulinkibocsátásunkra. Ezért is született meg először a glikémiás index, majd annak hibáit picit kiküszöbölendő, a glikémiás terhelés mutatószámok, amik nagyon sok segítséget nyújtanak a cukorbeteg és inzulinrezisztens diéta tervezésekor.


De aztán a táplálkozástudománnyal foglalkozó tudósok rájöttek a következőre a különböző ételekre adott reakciókat vizsgálva:


Nem csak a szénhidrát, de a fehérje is képes inzulinválaszt okozni, ráadásul nagyon eltérő mértékben.


Mi az inzulin index?


Az inzulin index ennek megfelelően azt mutatja meg, hogy egy adott étel az elfogyasztásától számított 2 órán belül milyen mértékű inzulinkibocsátást okoz.


Nagyjából 20-30 éve foglalkoznak a táplálkozástudósok különböző fehérjék által okozott inzulinválasz kérdésével és az inzulin index-szel, de nagyon szerteágazó eredmények vannak. Az interneten föl lehet lelni itt-ott kutatásokat és inzulin index táblázatokat, amik nagyon hasznosak lehetnek, de sajnos nincsen túl sok adat még, legalábbis nem annyi, mint a glikémiás index és glikémiás terhelés kérdéskörével kapcsolatban.


De lássuk, hogy mi derült ki eddig az inzulin index kutatásokból!

  • A szénhidrát emeli az inzulin szintet a bevitt szénhidrát-mennyiséggel nagyjából arányosan, de néha akadnak vannak furcsa eltérések.

  • A zsír nem emeli az inzulin kiválasztást.

  • A magas fehérje tartalmú ételek eltérő mértékben emelik az inzulinszintet.

Kiderült számos olyan, leginkább fehérjét tartalmazó ételről, hogy annak ellenére, hogy szinte alig van bennük szénhidrát, meglepően magas inzulinkibocsátást indukálnak.


Ezek például a marha, a hal, a tejsavófehérje vagy a joghurt.

Ennek megfelelően érdemes lehet óvatosan bánni ezeknek az ételeknek a fogyasztásával inzulinrezisztencia vagy 2-es típusú cukorbetegség esetén, mivel az amúgy is túlterhelt hasnyálmirigyet nem célszerű még durvább működésre serkenteni. 1-es típusú cukorbeteg egyének igazából nyugodtan ehetik a fent felsorolt ételeket, de előfordulhat, hogy több inzulinra lesz szükségük az adott ételhez.


Ti figyelembe szoktátok venni az inzulin indexet a diétátok tervezésekor? Írjátok meg kommentben!


Iratkozzatok fel a blogra, kommenteljetek, illetve kövessetek Instagramon, Facebookon és YouTube-on is! És ne feledjétek, mi a mondás: eszel, edzel, jól leszel!

1789 megtekintés