Cukorbetegség kezelése - én így csinálom

Sokan sokféleképpen oldják meg a cukorbetegségük kezelését, vannak egészen szigorú és megengedő megközelítések is, elmondom, hogy én hogyan csinálom.


Korábban már írtam háromféle megközelítésről, amivel a cukorbetegséget kezelni szokták, és említettem, hogy én a teljes szigor és a szabadság között félúton helyezkedem el, egyfajta kontrollált kísérletezésben vagyok, aminek a során tesztelem, hogy milyen ételt bírok és mit nem, hol vannak a határaim, és ez alapján folyamatosan finomhangolom a diétámat. Na, de lássuk, hogy néz ki ez a gyakorlatban!



A sztorim


A vlogomon elkezdtem már videókban elmesélni a cukorbetegségem történetét, aki részleteiben kíváncsi rá, bátran kattintson a linkre! Dióhéjban annyi a történet, hogy 30 évesen lettem cukorbeteg, váratlanul. Tinédzserkorom óta sportoltam és az étkezésre is odafigyeltem, emellett ektomorf testalkattal, gyors anyagcserével áldott meg az isten, aminek köszönhetően nem tudok zsírt felszedni, de sajnos izmot is csak nagy küzdelem árán.


Minden adott volt, hogy NE legyek cukorbeteg, de ezt kaptam az élettől a 30. szülinapomra.

Mikor kiderült a cukorbetegségem, egyből ráállítottak inzulinra, akkor még humánizulint kaptam (Actrapid és Insulatard), de szerencsére ezt pár hét alatt sikerült letennem, köszönhetően a honeymoon periódusnak, és egyébként a szigorú diétámnak, amit elkezdtem. Ez így ment egy évig, és ebben az időszakban nagyon sokféle étrendi megközelítést kipróbáltam: voltam 160 grammos diétán, követtem a vegán teljesértékű étrendet, aztán a magas zsír-alacsony szénhidrát (LCHF - low carb high fat) megközelítés felé fordultam, és ennél vagyok a mai napig. Egy év után egy esküvőn történt irgalmatlan berúgástól annyira megrogyott a szénhidrát-anyagcserém, hogy abból már nem tudott visszaállni, úgyhogy ismét inzulinhoz kellett nyúlnom, innentől analóg inzulint (Apidra és Toujeo) használok.


Célom


Többféle triviális és egyedi célom van a cukorbetegségem kezelésével kapcsolatban, ami meghatározza az inzulinadagolásomat és az étrendemet:

  1. A HbA1c legyen 5-5,2% között

  2. Az éhomi, étkezés előtti és utáni vércukorszintek mindig a 4,0-5,9 mmol/l közötti tartományon belül mozogjanak

  3. Izomtömegem megtartása, esetleg lassú növelése zsír felszedése nélkül, ha a világ összes vallásának összes istene és az unikornisok is úgy akarják

Az első két dolog azt biztosítja, hogy soha ne legyenek szövődményeim, az utolsó meg egy személyes cél. Összességében ez a három dolog az, ami meghatározza az étkezéseim gyakoriságát és az inzulinadagolásomat.


Kísérletezés


Hosszú kísérletezgetés eredménye a jelenleg kialakult étrendem, és itt a kísérletezgetés a fontos. Ugyanis én azt vallom, hogy ahogy minden ember egyedi, úgy minden cukorbeteg cukorbetegsége, vagy minden inzulinrezisztens izulinrezisztenciája is egyedi. Vannak tudományosan igazolt iránymutatások, ami alapján el lehet indulni, de mindig mindent finomra kell hangolni.


Mikor még nem volt biztos, hogy 1-es vagy 2-es típusú cukorbetegségem van, megpróbálkoztam a vegán teljes értékű növényi étrenddel, mert vannak olyan 2-es típusú cukorbetegek vagy inzulinrezisztensek, akiknek ez segít. Nálam nem segített, fogytam tőle két kilót, és folyamatosan kívántam a húst. Egyszerűen az én anyagcserém igényli az állati eredetű fehérjét és zsírokat. Ezt megtanultam.


Megtanultam azt is, hogy nem jó napi 3-nál többször ennem, időt kell adnom a szervezetemnek arra, hogy az előző étkezés összes tápanyagát felszívja és szépen feldolgozza (amennyire csak lehet). De leginkább azért sem jó a napi háromnál több étkezés, mert akkor egymást érik a vércukormérések, inzulinozások, amit nem szeretnék.


A kísérletezgetések közben derült ki az is, hogy egyszerre 40-60 g szénhidrátnál többet nem tudok úgy bevinni egy étkezés alkalmával, hogy annak ne tolódjon el a felszívódása az analóg inzulin 1,5-2 órás hatáskifejtése utánra. Ha ennél több szénhidrátot eszem egyszerre, az azt eredményezi, hogy után kell lőnöm az inzulint később, mert még mindig szívódik föl belőlem a szénhidrát órák múlva is. És értelemszerűen nem tudom a teljes inzulinmennyiséget az étkezés elején beadni, mert akkor az gyorsabban fejti ki a hatását, azaz 1,5 óra múlva behipózok, aztán, mire a maradék, 60 grammon túli szénhidrát is felszívódik belőlem órák múlva, akkor megint magas lesz a vércukorszintem.


Mivel magas a kalóriaigényem a gyors anyagcserém és a sport miatt (3000-3200 kcal egy nap), ezért ezt három étkezésre lebontva kell bevinnem úgy, hogy egy étkezésben maximum 60 g szénhidrát lehet. A maradék energiát zsírból és fehérjéből kell fedeznem. A fehérjebevitelt nem akarom sokkal magasabbra emelni, mint 2 g/testsúlykilogramm egy napra, mivel annak nincs sok értelme, ezért ebből az következik, hogy a maradék energiát zsírból kell bevinnem, ami egy zsírban gazdag diétát jelent. Ha nem is igazi LCHF, mert megeszem napi 180 g szénhidrátot, de ahhoz áll leginkább közel.


Korábban kerültem a hüvelyeseket és a tejtermékeket a magas inzulinigényük miatt, de újabban visszaépítettem ezeket a diétámba, és szerencsére nincsenek rám negatív hatással (tejtermékből egyedül a cottage cheese-t eszem egyelőre), egyensúlyban tudom tartani a vércukorértékeimet extrém mennyiségű inzulin nélkül is.


Mindehhez jelenleg 8-10 egység Toujeora és étkezésenként 4 egység Apidrára van szükségem, ami nem drámai mennyiség, de ha lebetegszem, 50-80%-kal megnövekszik az inzulinigényem.


Az alkohol pedig kerülendő: az extrém berúgásokat hetekig tartó megborulásokkal tolerálja a szénhidrát-anyagcserém, de a közepes alkoholfogyasztás után is napokig tart, mire visszaáll a rendszer. Nálam alkalmanként 1-2 pohár valami még kibírható hosszútávú következmények nélkül, ez a határ.


Mit csinálj?


Szerintem csináld azt, amit én: figyelj oda magadra, mérj, gondolkozz, kísérletezz, de csak akkor ha nagyon tudod, hogy mit csinálsz! Ha neked ez az egész bonyolult, akkor viszont kérd szakértő tanácsát, aki tud neked étrendet tervezni és veled együtt gondolkozni. Ebben szoktam segíteni én is.


Ti hogyan kezelitek a cukorbetegségeteket? Mi az, ami bevált vagy nem vált be?


Iratkozzatok fel a blogra, kommenteljetek, illetve kövessetek Instagramon, Facebookon és YouTube-on is! És ne feledjétek, mi a a mondás: eszel, edzel, jól leszel!

1062 megtekintés